Top selvbiografiske bøger: En liste og anmeldelser

År for år mere og mere vanskeligt at navigere den person i fortiden. Egne erindringer, hvis de ikke er fastsat i dagbøger og breve bevaret, bliver overskyet og vag, da selv den nøjagtige dato for hukommelsen er slettet. Glem et ansigt, ellers behandlede gamle begivenheder. Men menneskeliv - er et unikt stykke, det er unikt, og er ikke som de andre. Det er derfor, det er så interessant på alle tidspunkter selvbiografiske bøger: erindringer, breve, dagbøger. Selvom om sin fortid for at skrive en almindelig mand, de moderne mennesker vil sikkert overraske og rørt hverdagens realiteter, fælles social baggrund, tænkning. Hvad kan du sige om de udestående, kendte, lyse og talentfulde noter? Dette er de selvbiografiske bog og vil blive behandlet i denne artikel.

Memoirs som en genre

Ikke kun historisk fænomen identificeret i erindringerne som en stor og mindeværdig begivenhed. Her i den nostalgiske stemning som regel alt liv, i al sin bagateller, tilsyneladende - ligegyldigt, gradvist afsløret gennem siderne: selvbiografiske bøger er læsere som underviste liv lektioner fra deres sorger, glæder, med hjem visdom, og en enorm mængde af detaljer opliver fantasien tidligere æra med forbløffende beredvilligt. Opstod genren i vores land på tidspunktet for Catherine den Stores uddannelsesaktiviteter.

Første selvbiografiske bøger svarede til krønike deres temmelig tør krønike, så, indsamling detaljer, historien fik kunstneriske funktioner, til tider meget højt. Memoirs of Valentin Kataev, såsom "Diamond min krone", skrevet i prosa, poesi er i live, tæt forbinder os med privat og ikke privatliv smukke Majakovskij, Yesenin, Olesha, Ilf og Petrov, samt mange andre forfatterens samtidige. bøger - i sandhed et mirakel, og dette medvirker til at gøre det endnu mere levende vidnesbyrd om de populære idoler.

Populariteten af genren

Den attende århundrede har efterladt os mere end fyrre værker som bevis på, hvordan selvbiografi genren vundet popularitet. Selvfølgelig er disse selvbiografiske bøger skrevet for børn, børnebørn, oldebørn til - i brugen familien. Offentliggørelse af denne form for information, og selv fordømte blandt de sekulære samfund, der fussed og kristne moral: Erklæring kunne ikke være en offentlig samtale. Nærmeste pårørende, alligevel. ofte, ømt bevarede erindringer af deres forfædre, og kun så mange vidnesbyrd har overlevet til i dag.

Hvad var målene for besøger selvbiografier? Først og fremmest - adressaterne var den yngre generation, som bragte op ønsket om at gavne fædrelandet, være smart, ikke lære af de fejl af deres egne. Selvbiografiske børnebøger var fyldt med kærlighed til sin familie, ønsket om at fodre de unge sjæle værdifulde oplysninger, der vil hjælpe med at opbygge succesfulde liv, bygger på færdiglavede prøve. Her er det mest karakteristiske for erindringer Andreya Bolotova fra anden halvdel af det attende århundrede, at læse, at der er interessant ikke kun for hans efterkommere. Fra erindringer hans set en masse af den tid, iboende, som rapporteret i detaljer og åbent om sig selv forfatteren. Selvbiografiske bøger - det eneste sted, hvor moderniteten kan lære detaljerne længe er blevet udryddet.

Andrei Bolotov

Denne mand skrev ikke kun hans berømte "Noter ...", forbliver det vigtigste arbejde i hans liv. Han tilbragte en vidunderlig, ekstremt tunge pligter og livsbegivenheder, herunder inden for litteratur: mange oversættelser fra franske og tyske - ikke kun litterære tekster, men også økonomisk, encyklopædiske, en masse dedikeret tid havearbejde og derfor især elskede bøger, der afsættes til dette . Kuppet og frimurerloger ikke deltog, men selv i de forfattere skrev om sig selv helt ærligt selvbiografiske bøger til børn, der ikke har holdt sig og Andrei Bolotov, trods hans forsigtighed. Den kupforsøg var hans ven Gregory Orlov, og en frimurerloge magistrstvoval hans mangeårige ven - Nikolai Novikov.

Andrei Bolotov nyder landsbylivet, ikke skyfri, mesterligt undgå konflikter gennemført omfattende korrespondance, udgivet et tidsskrift. Desuden Bogoroditsk folk forblev i hukommelsen en pragtfuld park skabt af forfatterens hænder. Og han skrev skuespil, der blev iscenesat i hans hjem teater, komponere ferie for børn med preachy og spændende puslespil, mange værker skrevet for børn, styrke deres følelse af ortodokse. Fiktion i de dage var ikke så autoritativ som den er i dag, erhvervet som forfattere er endnu ikke blevet født. Men skriften "for dig selv" samfund fordømmer ikke, hvis arbejdet viser sig at være nyttig. Det er fordi det attende århundrede var en tid, hvor du blev født de bedste selvbiografier af berømtheder: Russisk kejsere og deres omtrentlige, forskere og mænd af herlige militær overlegenhed. Andrei Bolotov efterlod en enorm arv i hundredvis af mængder - mere end 350 studeret af specialister fra det attende århundrede.

Sergei Aksakov

Aksakov og Bolotov, selvbiografiske bøger, som er mere lange aldre til at fordybe læseren ind i en svunden verden af vores forfædre, selvfølgelig. ikke kun af de forfattere, der har forladt for eftertiden et notat af sit eget liv. Forfatter til "Scarlet blomst" selv tilsløret begivenhederne i hans bøger, der giver sin usædvanligt fine kunst. Men essensen af denne erindringsbog fungerer skinne i stor detalje, som forfatteren beskriver de første ti år af livet af drengen, som han selv, er selv navnet ikke ændret.

Bogen hedder "Barndom Years Bagrov barnebarn", og det blev en lærebog af dette arbejde, på trods af at handlingen sig i erindringer optegnelser ikke kan være. Men hvor levende ånde tid - det sidste årti af det attende århundrede, da det synligt konfronterer os Russisk fjernbetjening - fjernt Orenburg! Copyright minder uvægerligt lyse, ærlig og rørende. Sådanne selvbiografiske bøger børnebøger kan ikke overvurderes, og deres pædagogiske værdi.

Zlatan Ibrahimovic

I 2014 i Rusland fra den ene hånd til den anden ventilator rakte oversat fra engelsk og svensk sprog sammensætning, der overvinder de mest populære selvbiografiske bøger til alle afspillere - "I -. Zlatan" Lidt senere, i forlag allerede forladt den officielle oversættelse, men fans kunne ikke vente, og så gentagne gange genlæse alle amatør-version.

Forfatteren af denne bog - en af de klareste stjerner i fodbold himlen, effektivitet målscorer, det bedste af det bedste, prydet hans spil klubber "Juventus", "Ajax", "Milan", "Barcelona" og "Inter". I spillet var han også en filosof, da det viste sig, efter at have læst hans selvbiografi. Den er skrevet med en fantastisk sans for humor, en rig litterær sprog, skyldes som selv folk læse interessant. meget fjernt fra fodbold.

Maya Plisetskaya

Forgæves motion - prøv at finde selvbiografier rating. Især fordi i verden placeringer lidt mindre end alle de erindringer værker. Hvert essay - separat. til enhver anden ikke kan lide livet. Bogen efterladt af efterkommere af de store dansere, der hele sit liv har været for de mennesker, der bor ikon, idol og idol, i udlandet og vartegn for russiske ballet, maksimalistisk, udtryksfulde, ligesom et udråbstegn, formentlig altid vil indtage den øverste række af enhver rating, alligevel - vil blive efterspurgt i alle tidspunkter. Mange af ballerina skrev erindringer. Fantastiske historier om renhed smukke ballerina Tatiana Vecheslova tager læseren ind i en verden, der oplyste hans geni Galina Ulanova. Fremragende bog skrevet Tatyana Makarova - ikke kun om kreativ drama, men også yderst intime fakta afsløret om hans tid. Mange berømtheder selvbiografiske bøger vil altid fordybe os i deres magi bag kulisserne. Men bogen "I - Maya Plisetskaya" - særligt.

Den skæbne heltinden unikke og evig, og kun ud af hjørnet af læseren vedrører beviserne mest bemærkelsesværdige, mindeværdige, skræmmende og glade begivenhed i livet for en ballerina. Sandsynligvis, selv teksten, vil det afspejle fylde tilfælde kunne dræbe en uforberedt læser. Maya Plisetskaya var ikke bare en mand. Dette var en person, der ved sin vedholdenhed i at overvinde forhindringer forlod langt bag enhver jern dame, såvel som enhver af de mænd af stål, krokodiller og tunge kampvogne. Ikke desto mindre er dets filosofi var meget enkel. Power, talent, og en hvilken som helst anden i modsætning til resten af folket - det er en test, der kan modstå et par stykker. Ligesom dæmoner angreb: mennesker, disse forskelle korozhat og lemlæstet, nedsænket i bitterhed og hævn, de skænderier, forfængelighed. Så subtrahere talent givet af Gud - dråbe for dråbe.

Koko Shanel

Great Mademoiselle, og levede en stor liv. Enkelhed i det blev ikke observeret ved alle, selv om det var, og fattigdom, og alle former for modgang. Bogen læses i ét åndedrag, bogstaveligt forpustet. , Talent stylist var tilsyneladende på Koko Shanel er ikke i ental. Og altid ked, når du læser en god bog, at historien var slut, og derefter fortsætter i lang tid den indre liv - der, i en anden virkelighed, som er ophørt med at være en fremmed. Naturligvis i en hvilken som helst udgave af dette arbejde (og mange genoptryk), et stort antal gode illustrationer. Og i selve teksten (tilsyneladende, min oversætter udgave gik meget godt) - massen af disse perler værdig tale uforglemmelig Faina Ranevskaya. For eksempel, sådanne udsagn Chanel som "kan smuk ikke være ubehageligt" eller "kærlighed er godt, når den går i" - bare sømmet på hovedet. Rammende, klart, præcist.

Denne mand er ikke vant til at se op et ord i en lomme - hver gang i et sprog, der er typisk for de ekstraordinære kvinder, der har en stærk vilje og evnen til øjeblikkeligt at navigere situationen. I de verdensberømte modedesignere kom hun ud af den værste fattigdom - det er også umuligt at glemme. Den offentlige mening er ikke at hengive overhovedet, tværtimod, tvang hver gang til at ændre de etablerede postulater vælte de idoler, at ændre virkeligheden. Magien i Koko Shanel i skabelsen af modeverdenen har forladt aftryk af sin genialitet og på siderne af erindringer skrevet af hans egen hånd. Det lader til, at hun gerne vil være forfatter - og der var en herlighed til hendes sikret.

Yuri Nikulin

Bogen er den fineste komiker i vores land "Næsten alvorligt" for mange læsere blev praktisk talt en stationær, da optimismen det er hævet over ros. Desuden ses det til virkelig terapeutisk effekt på kroppen af læseren: de sygeste folk føler sig meget bedre i dårligt humør forsvinder, er der ikke kun et smil, men appetitten. Kunstner skabte sådan et stort antal forskellige (og til tider yderst alvorlig - til tragisk) rolle, han var så dybt i hjertet af den nationale biograf, at hans erindringer om de mennesker, der elskede ham uhyre, vil altid forblive uvurderlig. Er mindst én person, der har set Nikulin i cirkus arena, i stand til at glemme det? En vidunderlig film med hans deltagelse umulig at stoppe for at genoverveje. Det handler ikke kun fungerer med Danelia som en "tumpe", det er også "Tyve Dage uden krig", og "Når træerne var store," og "For mig Mukhtar!"

I bogen kan man stifte bekendtskab med en helt anden person, hvis der er en anden facet af hans personlighed er afsløret, og det er en stor, også. Det skrev en meget interessant - og om krigen og om cirkus og biograf. Erklæring ganske lille - om andre, venner og kammerater, skuespillere, instruktør, og møde gode mennesker. Det er bare ikke nok i bogen opkaldt efter Yuri Nikulin. En ydmyg person ikke fundet det nødvendigt at lade læseren i sit eget personlige liv. Og alligevel - læs først ophidset, og så alt liv fra hvor som helst og næsten udenad. På trods af den uudsigelige beskedenhed, set i bogen og dens resultater, og hans sind, og hans gavmildhed. Desuden har hver hovedbestyrelse begynder med en sjove scener eller vittighed. En masse af høj, selv om hverdagens filosofi: opnås gode gerninger kun på folk i godt humør!

Salvador Dali

Fra synet af malerier af denne kunstners indtryk evigt forblive uudslettelige. Ikke mindre flotte malet og hans selvbiografiske bog "Dagbog af en geni." Det er lige så oprørende, uforudsigelig og excentrisk. Desuden - det er lige så genial - fra det første punkt til det sidste punkt. Hverken hans billeder eller sit liv til at opklare ikke arbejde fuldt ud, og derefter som de virkelige motiver dom eller handlinger en kunstner af geni surrealistisk skjult.

Blog det præsenterer information til læseren så oprigtig, så skamløst chokerende, at nogle gange er der en følelse af, at det er skrevet af en person, der lider eksbitsionizm. Men på samme tid er en enorm mængde af talent uden tvivl prepodnesonnyh detalje, og denne opmærksomhed for detaljer virkelig viser læseren forfatter, måske - med et stort bogstav. Alt fortælling er fyldt med dem, hvilket gør teksten meget forvirrende til tider, men bogstaveligt talt hver bogstav - fascinerende.

Konstantin Vorobyov

Selvbiografiske bøger om krigen er repræsenteret i stort tal. Efter afslutningen af fjendtlighederne i frontlinjen forværret i en sådan lyst til at dele den frygtelige og bitter erfaring, forlader i hukommelsen af generationer af døde kammerater, der på litterære Instituttet blev åbnet højere litteratur kurser. "Løjtnanter prosa" er blevet en genre. Du kan ringe til hundredvis af navne: Victor Nekrasov, Yuri Bondarev, Nikolaya Dvortsova og mange, mange andre store forfattere har forladt os et levende vidnesbyrd om stor præstation af Sovjetunionen i Anden Verdenskrig, men detaljerne her vil blive fortalt om Konstantin Vorobyov og hans tunge, frygtelige, ubønhørlig bog "Det er os, Herre ...".

Koncentrationslejr. Hell, ødelægger folks liv, dræbte mere lever i næsten al menneskelig. Vi skriver disse minder som en partisk i 1943, da fra nazistisk fangenskab, undslap han. Repræsenterer et andet navn, der oftest forekommer i den kunstneriske prosa erindringsbog, berettede han stadig en forfatter i øjeblikket. Selvbiografiske bøger har ikke holdt sådan en ubestemmelig, en fantastisk sandhed. Virkelig formidler skræmmende sandt, når det er fastslået, at teksten op til sidste detalje selvbiografiske. Selv den umenneskelige lidelser af fanger, ofte maddened af tortur, overføres som det var tilfældigt, uden nogen patos, som om forfatteren fortæller historien om, hvad der er afbildet i billedet, som står foran hans øjne. Bogen er virkelig skræmmende - det er deres sandhed om fascisterne af fangerne i selve krigen.