Publikationer og skrive artiklerBoganmeldelser

Roman "Bajazet": hvem er forfatter, indholdet af de boganmeldelser

På historie skrivning er ikke let, hvis at skildre alt, som det var i virkeligheden, at læseren kan det virke kedeligt, men hvis du pynte alle - forfatter nødvendigvis blive beskyldt for vildledning. På trods af disse vanskeligheder, de historiske romaner har altid været temmelig populær genre af litteratur.

Der er mange russiske forfattere, som har specialiseret sig i værker af denne art, men ikke alt, hvad de skriver det virkelig god bog. Valentin Pikul, heldigvis, er ingen undtagelse - hans arbejde er virkelig interessant at læse. Romanen "Bajazet" blev de første værker af denne forfatter skrevet baseret på virkelige historiske begivenheder.

Valentin Savvich Pikul

I mere end et kvart århundrede denne fremragende romanforfatter ikke længere er i live, men hans bøger er læst af tusindvis af mennesker hvert år. Som dengang Aleksandra Dyuma, og Valentin Pikul ofte blev kritiseret for sin temmelig fri behandling af historiske fakta. Men selv de mest glødende kritikere af hans arbejde markeret uovertruffen litterære stil af forfatteren, tak, som det er umuligt at løsrive sig fra at læse hans værker.

I løbet af sin litterære karriere skrev Pikul mere end 30 værker, hvoraf de fleste - de historiske romaner. Den mest berømte forfatter til bogen: "Bajazet", "Pen og Sword", "Onde Ånd", "Favorit", "Jeg har den ære" og "Janissaries". Valentin Savich planlagde også at skrive om den russiske ballerina Anna Pavlova, Mikhail Vrubel og Prinsesse Sophia (den ældste søster af zar Peter I), men den pludselige død af et hjerteanfald forhindrede dette.

Roman V. S. Pikulya "Bajazet"

Først roman, frigivet fra pennen af forfatteren, var "Ocean Patrol". På trods af sin popularitet, hvilket er et mesterværk nydes i sovjetiske læsere, blev forfatteren utilfreds med arbejdet. Det var den historiske roman "Bajazet" Hans næste store skabelse. Denne bog er skrevet til 2 år (1959-1960)., Men for at udgive det skete kun i 1961

"Bajazet" var den første og meget vellykket forsøg Valentin Pikul skrive en roman baseret på historiske begivenheder. Og selvom selve arbejdet har visse mangler og ruhed, anses det for en af de bedste skrevet Pikul.

historiske grundlag

Som et historisk grundlag for hans Romana Pikul tog en meget tragisk og samtidig utroligt heroisk øjeblik af den russisk-tyrkiske krig 1877-1878. - såkaldt Bayazit sæde. Vi taler om de forsvarsstyrker i det russiske imperium, tyrkisk fæstning Bajazet. Denne bygning var i en strategisk beliggenhed - på skillevejen mellem Osmannerriget og Armenien.

Hvis de russiske tropper undladt at holde fæstningen, ville tyrkerne har åbnet en direkte rute til den lander i de armenske fredselskende, og efter - og georgierne. Men indse, at de falder Bayezid indbyggerne i disse lande vil blive ofre for tyrkisk folkemord, tapre krig i næsten en måned (22 dage) holdt byen, udmattet af sult og tørst. Kun på den 23. i fæstningen Erivan gik detachement generalløjtnant Tergukasova russiske hær, hvis kræfter og befriet Bajazet.

Roman Pikul indeholder eksisteret begge figurer i virkeligheden og har vist sig at være sande helte på forsvaret af byen, og opfundet af forfatteren.

Strukturen af det hidtil ukendte

Forfatteren har opdelt sit arbejde i to dele, som hver især igen er opdelt i 4 kapitler.

Den første del beskriver begivenhederne forud for begyndelsen af belejringen af Bayazid. En anden - selv direkte "Bayazit sæde" og dens skæbne overlevende tegn efter lukning af belejringen.

hovedpersonerne

Den vigtigste aktør i produktet er løjtnant Andrew Karabanov, er det med hans ankomst roman "Bajazet" begynder i fæstningen. Han er en mand af sjælden mod og dristighed, at det er perfekt kombineret med ekstrem frækhed og vedholdenhed. Er fremmed for ham en følelse af pligt og ære, men på grund af det faktum, at meget i betragtning løjtnanten med lethed, der var lidt han virkelig værdsætter.

Hvis Karabanov - en karakter opfundet af Pikul, hans elskede, hvis det kan kaldes Aglayu Hvoschinskuyu i virkeligheden eksisterede. Kun hendes navn var Alexander Efremovna Kovalevskaya. Som i bogen, hun var gift med den øverstbefalende for byen nedbrudt. Denne kvinde overlevede modigt hele belejring, deling med de sårede nyeste produkter fra sin egen bestand. Efter befrielsen af Bayazid Kovalevskaya var så svag, at soldaterne bar hende i sine arme ud af byen.

Aglaia - ganske kompleks karakter. På den ene side er det en utrolig ædel kvinde, tøv ikke med at ofre sig selv til gavn for andre. På den anden side, er det yderst passioneret person ikke altid i stand til at styre sit hjerte.

Udover Karabanova og oberst Khvoshchinskiy (kone Egla heroisk omkom under belejringen), til den modige kvinde i kærlighed med en anden karakter - en civilingeniør Baron von Klugenau. I modsætning til den tapre løjtnant, er han ikke så blistatelen og hjerte Khvoshchinskiy ikke begejstret, da han dukkede op. Men i denne bog, viser han sig at være virkelig god og modig mand. Han ikke kun skyder kommandør Bayezid, har til hensigt at udlevere fæstningen til tyrkerne, men giver også en del af vandet den kvinde, han elsker, risikere selv at dø af tørst.

Oberst Khvoshchinskiy (i virkeligheden hans navn var Kovalevsky) - en af de bedste billeder i bogen. Han var ikke blot en visionær leder, hvis soldater elske som sin egen far, men en klog mand. At være ærlig kriger og ikke at kunne sorteper sine overordnede, blev han fjernet fra sin stilling til fordel for den kortsigtet og narcissistisk oberst Adam Patsevich.

Knap modtaget kommandoen af byen, denne karakter øjeblikkeligt fortjent had og foragt for deres underordnede. Det var hans skyld i Bayazet ikke tilstrækkelige vandforsyninger er blevet gjort, og dræbte mange værdige soldater. Desuden var det han tilhørte initiativ til at overgive byen til tyrkerne. Kun gennem indsatsen fra sine underordnede, ulydige kriminel orden, byen overlevede. Interessant, Patsevich helt oprigtig i sin afstumpethed, at han selv ved døden dør belejring Bayazid finder uheldigt misforståelse, forhindres i at træffe en strålende politisk karriere. Det er værd at bemærke, at denne karakter havde en reel prototype af samme navn, lige i rang af oberstløjtnant.

Også i romanen er der andre virkelig involveret i forsvaret af byens karakterer: Ismail Khan Nakhichevan, Ephraim Shtokvits Basil Ode de Sion, etc ...

Romanen "Bajazet" begynder med ankomsten i fæstningen løjtnant Karabanova. Fræk og dristig mand temmelig snart mestrer her og gør venner med andre officerer. Kendskab til den øverstbefalende for fæstningen Khvoshchinskiy kone er for ham en behagelig overraskelse, fordi det viser sig, at løjtnanten havde en affære med kvinden, før hun blev gift med en oberst. På trods af at Andrew indser der går ikke helt hæderlig, er han forsøger at spille på de gamle følelser Egla.

Imens Khvoshchinskiy flyttet fra posten, sat på plads karrieremager Patsevich. Da jeg kommer til magten, den nye leder af den ændringer Bayazid forsvar system udviklet af sin forgænger, hvad forværrer situationen for garnisonen. Og efter et mislykket militær kampagne organiseret Patsevich fæstning er under belejring.

Den første ting tyrkerne overlapper vandet, og da byen er praktisk talt ingen reserver af vand og mad, sult begynder i garnisonen. Desuden uden at kunne vaske, forsvarer Bayezid tortureret af lus, og forskellige infektionssygdomme.

På tidspunktet for den generelle angreb på byen tyrkiske soldater Warlord Faik Pasha Adam Patsevich ordrer til at nedlægge deres våben. Men Andrei Karabanov, Aglaia Khvoshchinskaya fleste andre forsvarere af byen ikke adlyder ham. Når Patsevich stiger til voldene, at annoncere til soldaterne i det Osmanniske Rige om overgivelse af fæstningen, skyder ham i ryggen Baron von Klugenau. Men på grund af det faktum, at på samme tid en oberst og får en tyrkisk kugle, er den sande skyldige død kommandøren ikke kendt for de fleste.

På trods af den vanskelige situation for Bayazid forsvarere, russiske militær besluttede at stå op til enden. Pludselig, himlen selv sender dem hjælp - regnen, og røveren at få nok vand. Og snart til den betrængte Generelt Arshak Ter-Gukasov kommer med hæren og frigør byen.

Efter at have vundet helte Bayezid modtage priser og vandre rundt i store vidder af det russiske imperium. Andrew Karabanov gentagne gange får en chance for at gøre en stor karriere, men på grund af forsætlig karakter af alkoholisme og dræbt i en duel i hænderne på kujonagtige Prins Wittgenstein. Fritænkeren kaptajn Yury Nekrasov falder anholdt for sine revolutionære aktiviteter. Venner forsøger at redde ham, men på grund af den dumme stædighed Nekrasov de ikke.

Fedor Petrovich von Klugenau giver en enorm mængde penge for familien til den afdøde kammerat - Major Potresov. Derefter arbejdede han i mange år som ingeniør i St. Petersborg. Aglaia mødtes igen, han forbinder med sin egen skæbne.

romaspørgsmål

I produktet "Bajazet," forfatteren af romanen ikke blot beskriver mod og gensidig støtte i lyset af russiske officerer af døden, men også rejser en masse temmelig vanskelige problemer.

I det første sted i bogen helt ærligt portrætteret den russiske hær ulemper, det lider den dag i dag. Det er tilstedeværelsen af tropperne i høj rang af ufaglærte Kommandanter karrieremagere, på grund af inkompetence, som ofte omkomme bedre soldater.

Også i "Bayazet" kritiserede korruption, der eksisterede allerede dengang en militær officer under fjendtlig beskydning, ikke er i stand til at få deres egen løn på grund af forskellige bureaukratiske forsinkelser. Kun gennem de bestræbelser skamløse uforskammet Karabanova der forstår at bestikke soldaterne får deres blod tjente penge.

Ganske uskøn afslører temaet for fuldskab blandt officererne i romanen "Bajazet". Det er for vane at blive drukket i skraldespanden fører til død af hovedpersonen. Efter alle de mest dumme ting, der førte til hans tidlige død, og temmelig dumme, løjtnant Karabanov gjort beruset. En sådan adfærd helten der er en anden side af medaljen - det er at drikke druknet åndelig tomhed, angst for samvittighed og brugen af deres manglende evne til at finde en temmelig bemærkelsesværdige evner. Men på samme tid i den nuværende situation er der en andel af skyld og guide helten: det blinde øje til sådanne narrestreger officer, de derved opdraget i ham en følelse af eftergivenhed, hvilket er ret dyrt for ham.

Som for kærlighedshistorie, i bogen er det temmelig trist, selvom realistisk. På trods af tilstedeværelsen af flere ædle mænd, der elsker og værdsætter hende, Aglaia giver sit hjerte Karabanov, hvilket bekræfter den konventionelle visdom, at kvinder elsker skurke.

I dette tilfælde, alle Pikul i sin roman viser, at der trods de mange problemer og forskelle i lyset af total katastrofe, alle tegn forlade deres skænderier og sammen, kæmpe tilbage til fjenden. Stillet over for den mulige død forsvarerne af Bayazid vise ægte heltemod og adel, der, virkede det, ikke var i stand til på et andet tidspunkt. Det er bemærkelsesværdigt, at selv efter faldet af den øverstbefalende for den forræder blandt soldater og officerer begynder ikke anarki og kaos, men tværtimod, de er forenet og fortsætte med at fungere som en enkelt militær organisme.

Romanen "Bajazet": læser anmeldelser

I 1961, når "Bajazet" først blev offentliggjort, dens succes skyldtes i høj grad manglen på seriøs konkurrence blandt vestlige bøger er sjældent offentliggjort i Sovjetunionen.

Men i dag, takket være internettet, når læserne har mulighed for at læse stort set alle produkter på planeten, romanens popularitet viser sin høj kunstnerisk værdi.

De fleste af dem, der læser "Bajazet" i år, rose ham for hans glimrende beskrivelse af mod og venskab af forsvarerne. Bogen trækker også dens omfang, men der er ingen karakteristisk for de historiske værker af patos.

Blandt manglerne i de produktgrupper læsere indikerer overdreven mætning af hovedpersonerne i romanen, der er nogle gange svært at huske. Nogle i deres anmeldelser kritiserede kompleksiteten af produktet struktur, og tegn på alvorlige indtryk tilbage efter at have læst om en realistisk beskrivelse af mange dødsfald. Andre omvendt anser det værd bogen, fordi det gør det en interessant historisk arbejde.

tilpasning af det hidtil ukendte

På grund af den popularitet af bogen i 2003, på den eponyme tv-serie på 12 episoder blev foretaget på grundlag af det. Det spillede rollen som Andrei Karabanova Alexei Serebryakov, hans elskerinde (i filmen hendes navn er ikke Aglaia, og Olga) - Olga Budina og får baggrund Klugenau - Ignatius Akrachkov.

I 2017, han udførte 140 år siden da, som det skete "Bayazit sæde." Glad, at denne vigtige begivenhed er glemt efterkommere, hjulpet og bog Valentin Pikul "Bajazet". Hvem skrev romanen i 1961, sandsynligvis ikke engang vide, at hans arbejde vil udødeliggøre det kunststykke af russiske officerer. Forhåbentlig adelen og mod krig beskrevet i bogen, og nu fælles for mange.