Bogen og stykket "Begrave mig bag soklen": anmeldelser. "Begrave mig bag skørtpladen-2" ("Chronicles razdolbaya"): anmeldelser af læsere og kritikere

Hvad ser verden rundt ud i øjnene af drengen, der blev genstand for familiestridigheder? Et barn oplever ensomhed, smerte og nogle gange en følelse af skyld. Alt dette lægger en tung sten på sin sjæl og går ikke uden spor. Sådan var barndommen af regissøren, skuespiller og manuskriptforfatter Pavel Sanayev. I sit første kunstværk forlod han de erfaringer, han havde oplevet. "Begrave mig bag plinten" er ikke memoarer eller minder, men et forsøg på at tilgive tætte mennesker for den smerte, de påførte ham på grund af kærlighed og svaghed, egoisme og uselviskhed.

forhistorie

Pavel Sanaev - fortsætter af det fungerende dynasti. I den sjette klasse udførte han en af hovedrollerne i filmen af sin stifpige Rolan Bykov "Scarecrow". Filmen var dedikeret til det vanskelige forhold blandt unge. På dette billede spillede Pauls mor rollen som skolelærer. Til en nybegynder skuespiller blev deltagelse i filmen af Rolan Bykovs film ikke kun begyndelsen på den kreative vej, men også en bekendtskab med den omgivende sociale verden. Før det første udseende på sættet oplevede Pavel en akut mangel på kommunikation. Faktum er, at drengen første år af hans liv var indhegnet ikke kun fra at kommunikere med jævnaldrende, men også fra den nødvendige moderlige kærlighed.

Hvordan gjorde bogen

I gymnasiet begyndte Paul at skabe nogle litterære skitser. Han supplerede den skriftlige, korrigerede, og kun otte år senere var et fuldt udført kunstnerisk arbejde, der blev kaldt "Begravet mig bag plinten".

Anmeldelser om bogen var både positive og negative. Nogle troede på, at historien om Sanayev - et underholdende værk, ikke blottet for sort humor. Andre så i pittoreske og meget ubehagelige billeder, forfatterens ønske om at hævne sin familie for de fejl, der var gjort. Endnu fortrydte andre hjerteligt drengen, som var i så uudholdelige forhold.

Trods det faktum, at bogen skildrer forældrene til Elena Sanaeva, det er bedsteforældrene til forfatteren af den sensationelle bog, skal man huske på, at historien "Begrave mig bag soklen" ikke er en dokumentar, men et kunstværk. Anmeldelser af bogen, som forfatterens ønske om at fordybe deres slægtninge, kan næppe betegnes som objektivt. Forfatteren ændrede navnene på hans nære mennesker. Hovedpersonen kalder Sasha Saveliev. Mor - Olga. Min stifter har ikke engang et navn. Bedstemor og bedstefar kaldte ham ikke som en dværg-blodsukker.

Bedstemors billede

Sanaev skrev en bog, hvor materialet var hans egen erfaring. Hovedpersonens billede - excentrisk og ubalanceret bedstemor - er taget fra livet, men suppleret med elementer af kunstnerisk fiktion. Denne kvinde terroriserer den otteårige Sasha med sin kærlighed og ubegrænsede omsorg, og han kommer endelig til den konklusion, at han snart vil blive overhalet af døden, og så havde han pludselig tanken om, at det var nødvendigt at forlade et lille, men klart testament, hvor det eneste krav ville være "begrave Mig bag baseboardet. "

Kommentarer til bogen, som barnebarnet skrev, Vsevolod og Lydia Sanayev forlod ikke, fordi de døde, inden den blev offentliggjort. Kunstværket slutter med min mormors død. I virkeligheden døde Lydia Sanayeva et par år før udgivelsen af sit barnebarns bog. Forfatteren selv indrømmede, at han aldrig kunne offentliggøre sin historie i hendes livstid.

Lydia Sanayeva

Historien begynder med kapitlet "Badning". Læseren allerede fra de første linjer forstår, at bogen ikke er dedikeret til en venlig og kærlig bedstemor. Selvom hun ikke fratager sit barnebarn overhovedet. I hele historien profeterer mormor til barnebarnet mange problemer, vil "rive i fængsel" og forudsiger en tidlig smertefuld død. Forbandelse og forbandelse kvinden ydre, ikke rive sig fra hendes pligt. Hun forbereder Sasha en kost morgenmad, arrangerer komplicerede bad procedurer for ham, skubber ham med piller. Generelt gør det alt for at få drengen til at dø, ikke så tidligt, så meget som hun gerne vil have ...

Både i bogen og i interviewet hævder forfatteren af historien, at han i den ikke lagde hele sandheden om sine tidlige år. Bedstemor valgte faktisk udtryk, der var meget hårdere. Men der er intet punkt i at levere sådanne uhyggelige detaljer. Trods alt handler bogen ikke om galskab, men om kærlighed, som dræber, maims, forårsager et uudsletteligt åndeligt sår.

Bedstemor minder om sit barnebarn dagligt, at han har meget lidt tilbage at leve på. Skønt elskede elskede det. Regelmæssige samtaler om sygdom og død kan ikke kun påvirke opfattelsen af verden omkring os. Sasha begyndte at tænke på døden som noget helt almindeligt på trods af sin unge alder. Og det forekommer selvfølgelig ikke ham, at den nærmeste persons adfærd i hans liv er noget anderledes end den standard, der er forbundet med en mentalt sund person.

kritik

I slutningen af halvfemserne formåede Pavel Sanayev at offentliggøre sit værk i et af de litterære magasiner. Kun i 2003 i en separat udgave dukkede historien "Begrave mig bag plinten". Anmeldelser om bogen var forskellige. I barndomsminder er der humor og sorg. De kan lide, og er i stand til at blive irriteret. Men det faktum, at bogen skabte en talentmand, det er næppe muligt at tvivle.

Filmen

I 2009 blev historien "Begrave mig bag plinten" screenet. Anmeldelser om filmen Sanaev forlod ekstremt negativ. Forfatteren af kultbogen kunne ikke lide filmen, primært fordi skuespilleren, der spillede den største kvindelige rolle, ikke klare opgaven. Dette er utvivlsomt regissørens skyld. Svetlana Kryuchkova - en fremragende sovjetisk og russisk skuespillerinde - spillede en bedstemor på en note. Alle, der læser arbejdet, kunne ikke lade være med at indrømme, at det skabte skærmbillede har lidt at gøre med det litterære billede. Den samme skuespillerinde i interviewet sagde, at mange vigtige episoder blev skåret på filmens producentens krav.

Lidia Sanayeva's rolle var oprindeligt planlagt til at blive taget af hendes datter. Men efter forfatteren af historien og manuskriptet nægtede at arbejde, ændrede alt. Hovedrollen blev inviteret til en anden skuespillerinde. Senere indrømmede Elena Sanayeva, at det ville være utrætteligt svært for hende at spille sin egen mor.

Vsevolod Sanaev

Bedstefar Sasha Savelyeva - en blød mand, og i alt dårligere end hans kone. Hans prototype er Vsevolod Sanaev - en sovjetisk skuespiller kendt for filmene "Bag Us Moscow", "Return of St. Luke", "Forgotten Melody for Flute" og andre.

Fader til Sashas mor spiller en vigtig rolle i historien "Begrave mig bag soklen". Anmeldelser om filmen af Pavel Sanayev er noget anderledes end seerne og filmkritikerne vedrørende bogen med samme navn. Enhver, der læser Sanayevs selvbiografiske roman, tager som regel et misbilligende kig på billedet af Sergei Snezhkin. Men morfaren til hovedpersonen i filmen blev spillet af en fremragende skuespiller Alexei Petrenko. Og det billede, han skabte på skærmen, er måske ikke ringere end den litterære.

Det var ved hjælp af denne karakter, at forfatteren var i stand til at vise omfanget af bedstemorens tyranni og sindssyge. Det meste af arbejdet er dedikeret til at skildre holdningen og livet i huset, hvor Sasha lever. Og hvis drengen ikke kan forstyrre eksplosionerne af aggression og hans bedstemors uhensigtsmæssige adfærd på grund af sin alder, så er hendes mand teoretisk i stand til dette. Men han tavs, håner sig for hende, holder sin afkald på alle sine krav. Og kun en gang eksploderer han, forlader huset. For at vende tilbage igen efter et par timer. Han kan ikke overvinde indenlandske tyranni. Dette er ikke nok styrke og udholdenhed og mor til hovedpersonen.

Mens du læser historien, giver bedstemor på trods af alle sine underlige oplevelser skam. Hendes tragedie er ikke kun i en psykisk lidelse, men også i ligegyldigheden af sin mand, som i sine yngre år ikke gav sin kone behørig opmærksomhed. Hun kæmpede alene for det første barns liv. Men drengen døde, og flere år senere kom Olga - Sashas mor - en syg og stædig pige. Hans far var ikke længere på tur, på kreative forretningsrejser. Han bemærkede ikke, hvordan hans kone blev til en ældre hysterisk kvinde.

Elena Sanayeva

Denne skuespillerinde er prototypen af Olga - Sashas mor. Elena Sanaeva, sovjetiske børn, mindede først og fremmest rollen som Lisa Alisa i filmen, hvor hun spillede en fantastisk rolle i en duet med sin mand.

Billedet af Olga er afbildet ved hjælp af drengens indre oplevelser i historien "Begrave mig bag plinten". Bogen, kritikernes anmeldelser, som ofte er afsat til forfatterens kunstart, er ikke blevet tilstrækkeligt screenet til dato.

I filmen regisseret af Sergei Snezhkin er Sashas mor af ukendte årsager mere som en deprimeret, svag dame, som i stedet for at kæmpe for sin søn, drikker cognac med sin elsker. Herefter springer parret til dansen. Tilliden er meget mere forårsaget af den heltinde Svetlana Kryuchkova. Selv på trods af hendes hysteriske skrig og særegne forbandelse. Hun viser, selvom det er ganske ejendommeligt, pleje for drengen.

Hvad tænker Pavel Sanaev på filmen? "Begrave mig bag plinten", hvor vurderinger er ekstremt entusiastiske, blev kritiseret af forfatteren af historien. Oprindeligt blev det antaget, at filmens direktør vil være Sanaev selv. Men i sidste øjeblik nægtede forfatteren af arbejdet, fordi han ikke var sikker på, at han ville være i stand til at bruge så meget energi på oprettelsen af billedet, hvor meget blev brugt til at skrive bogen. Producenterne måtte søge efter en anden direktør. De blev Sergei Snezhkin, hvis mening var i modsætning til stillingen af forfatteren af manuskriptet, ikke kun med hensyn til casten. Snezhkin ændrede markant betydeligt.

I filmen er der ifølge Sanayevs script involverede bemærkelsesværdige skuespillere. Men selv deres talentfulde spil kunne ikke gemme billedet, som forfatteren af historien hedder "chernukha". Filmen indeholder naturalistiske detaljer, som efter kritikernes mening er overflødige. Og vigtigst af alt overholdes ikke ideen om Pavel Sanayev. Billedet af bedstemor i filmen er for entydig.

Hvad synes de om filmtilpasningen af Sanayevs værk, udøvende af de vigtigste roller i filmen "Begrave mig bag plinten"? Anmeldelser af filmaktørerne er forskellige. Udøveren af hovedrolle hævder, at hendes billede er blevet ændret væsentligt som følge af redigering. Maria Shukshina, der spillede Sashas mor, delte ikke sine indtryk af filmen. Imidlertid mener de fleste seere, at valg af direktør til fordel for denne skuespillerinde ikke var den mest succesrige.

Dværg-blodsuger

Denne karakter er næsten ikke til stede i bogen, men er alligevel central. Det var på grund af dværgens blodsukker, at hendes mor forlod sin søn. Og det er på grund af ham, at den syge gamle kvinde er tvunget til at tage sig af en morbid "rotting" dreng. I det mindste overbeviser grandmor-tyraneren fra sin tidlige alder sit barnebarn. Men Sasha så engang allerede denne frygtelige dværg, og han fandt ikke noget afstødende i ham.

Hans bestefar, instruktør og skuespiller Rolan Bykov dedikeret Pavel Sanayevs historie "Begrave mig bag plinten." Anmeldelser fra kritikere om dette arbejde var måske nogle gange ikke gunstige. Det passer ikke til en mand fra berømthedernes familie for at tage snavsede linned ud af hytten. Men billedet af hans stiffar, som senere viste sig at være slet ikke uhyggelig, forfatteren afbildet med dyb respekt og kærlighed. Klogt, talentfulde og forståelse beskrev det Sanaev i sin første historie. Den samme forfatter portrætterede sin stifpige i et kunstværk om Razdolbaya's misadventures. Bogen "Begrav mig bag skørtpladen - 2", anmeldelser om hvilke der ikke var så stormfulde, tog stadig et værdigt sted i den moderne litteratur.

"Begrave mig bag plinten" (spil)

Anmeldelser af teaterproduktioner og skærmversioner er oftere negative. Og det er ikke overraskende. Publikationen af Sanayevs bog blev en fornemmelse i den litterære verden. Og jo mere resonant bogen fremkalder, jo mere kritikerne ser på udførelsen af forfatterens historie på scenen eller på skærmen. I Igor Konyaevs produktion, som premierede i 2007 på Baltiysky Dom Theatre, spillede drengens rolle den mere end modne skuespiller Igor Sklyar. Om resultaterne kritikere reagerede langt fra entusiastiske. De fleste af seerne kunne lide produktionen. Udøveren af hovedrollen vandt den højeste teaterpris "Golden Soffit".

Ikke kun Igor Konyaev inspirerede historien "Begrave mig bag soklen". Anmeldelser om legenden (Krasnoyarsk) Alexei Kriklivoy oftere godkendelse, som ikke kan siges om St Petersburg-regissørens opførelse og endnu mere om filmtilpasningen under ledelse af Sergei Snezhkin. Hovedtemaet for Pavel Sanayevs arbejde er kærlighed og tilgivelse.

Mormorens naturalistiske detaljer og forbandelse gives af forfatteren af historien lige så meget som nødvendigt. Hovedforfatteren af forfatteren var i stand til at oversætte Alexey Kriklivy på den teatrale scene i Krasnoyarsk teater. Bedstemor - ikke et vildt monster, men en ulykkelig ensom mand. Denne kvinde søger kærlighed hele sit liv, men hun kan ikke rigtig acceptere og værdsætte hende. I produktionen af Screaming er livet levende afbildet. Der er mange baggrunde, der let kan genkendes af tilskuerne af den generation, som Pavel Sanayev tilhører: en T-shirt med den olympiske bjørns emblem, børnefilm fra firserne, et populært spil kniv.

Hvordan reagerede protagonisternes prototyper på bogen?

Pavel Sanayev skabte sit første kunstværk, og tvivlede ikke på succesen. Og selv efter i den første forlag blev hans skabelse afvist, han var ikke ked af det. Ved siden af ham var de mest pålidelige korrekturlæsere - mor og bestefar. Rolan Bykov kunne godt lide historien. Hun lavede et stærkt indtryk på Elena Sanayeva. I et af interviewene sagde Sanaev, at moderen var mest akut bekymret for at læse det sidste kapitel, der beskriver bedstemorens begravelse.

udvidelse

Et par år efter offentliggørelsen af den første bog fortsatte Sanaev til at skrive "Begrave mig bag plinten 2". Anmeldelser af denne forfatters værk er mest aktivt tilbage af læsere, der tilhører generationen af firserne. Works Sanayev giver dig mulighed for at springe ind i fortiden. Og selv de, der voksede op i en atmosfære af kærlighed og forståelse, kan hans bøger ikke forblive ligeglade. Sanaev formidler dygtigt atmosfæren i hverdagen, der hersker i disse år i næsten ethvert hus.

Chronicles of Broke omfatter ikke mange psykologisk vanskelige scener, såsom bedstemorens monolog i den første roman. Men også i dette arbejde er atmosfæren, hvor de, som i dag er omkring 40 voksne, er begavede. Nostalgi for barndommen og den forbipasserende fortid er noget, der frem for alt tiltrækker læsere i denne bog.