ComputereOperativsystemer

32-bit system eller 64 - der er bedre? Anmeldelser, beskrivelser, specifikationer og anmeldelser

Computere på markedet i dag er mærkbar støt tendens: i stedet for 32-bit operativsystemer er stigende popularitet af 64-bit operativsystemer. Som følge heraf er producenter af udstyr til pc begynder at producere "jern", tilpasset de særlige træk ved de relevante softwareprodukter. Hvad er de særlige forhold i 64-bit OS? Hvad OS er kendetegnet ved højere ydelse - 32-bit system eller 64? Hvad er bedre for den moderne bruger?

Hvad er forskellen på 32 og 64 bit?

Først nogle fakta. Før du beslutter, hvilken type operativsystem er at foretrække - en 32-bit system eller 64, som er den bedste af dem - at undersøge, hvad de er faktisk anderledes.

Den digitale information sendes i bits, der repræsenterer nuller eller dem. Ved hjælp af en bit kan således kryptere 2 kommando. På sin side med en 32-bit antal mulige kommandoer forøges ved flere gange ti grader. Når det kommer til 64 bit - endnu mere. Således bliver det tydeligt, for eksempel en Windows - 32 eller 64-bit, kører hurtigere. Microsoft udgiver en version af operativsystemet af begge typer. Er der nogen blandt dem grundlæggende forskelle i grænsefladen aspekter og andre nuancer i værket?

Er der forskel mellem 32-bit og 64-bit operativsystem i de aspekter af brug?

Generelt nogen "syv" er bedre - en 32 eller 64-bit, i form af let betjening? I princippet kan enhver forskel i denne henseende mellem disse versioner af Windows ikke. Alle forskellene mellem dem er reduceret til support-teams. sådan behandling udføres næsten usynlig for brugeren. Som vi bemærkede ovenfor, 64-bit instruktioner forudbestemme højere digital datahastighed. Men denne mulighed - ikke det eneste kriterium for effektiviteten af computersystemet. En række andre vigtige aspekter af OS værker - såsom for eksempel stabilitet, alsidighed, ressourceforbrug, niveauet for støtte forskellige hardwarekomponenter.

Lær, hvad der operativsystemet har flere fordele for den moderne bruger - 32-bit system eller 64. Hvilket er bedre med hensyn til at lancere populære programmer og spil?

Sammenligning 32 og 64-bit OS: Stabilitet

Stabiliteten af OS er forudbestemt primært af kvaliteten af interaktion af det respektive operativsystem og hardwarekomponenter pc'en. På mange måder er det afhænger af niveauet af OS kompatibilitet med drivere, der producerer producent af en enhed. I dette aspekt, kan forskellen mellem de 32 og 64-bit-systemer være betydelige, og mærket, udgivet nogle hardware komponent til 32-bit operativsystem, kan det tage tid til forberedelse og afprøvning af drivere til 64-bit operativsystem.

Det skal bemærkes, at verdens førende producenter af "jern" i almindelighed, held undgå situationer, hvor en 64-bit OS, kan ejeren ikke finde den nødvendige software til det købte produkt. Men denne afhandling er gyldigt primært til nye enheder. De, der blev købt før massen fordelingen af 64-bit pc - omkring begyndelsen af 2010'erne - kan ikke altid være korrekt installeret på grund af mangel på egentlige drivere.

En sammenligning af 32 og 64-bit operativsystemer: universalitet

Operativsystemet af kategorien 32 eller 64-bit-løsninger, kræver ingen installation på din PC, som kan sikre driften af den respektive OS. Det er korrekt installeret 32-bit operativsystem kan kun være på pc'en, hvor der er en 32-bit processor. Det samme mønster er typisk for 64-bit OS. I denne forstand mellem operativsystemer i almindelighed, er der ingen gensidig kompatibilitet, og alsidighed bliver begrænset.

ressourceforbrug

Arbejde alle OS kræver hardware ressourcer - især computer processorkraft og hukommelse kapacitet. Hvilket system er bedre - en 32 eller 64-bit - i det aspekt af ressourceforbruget? Ovenfor vi bemærkede, at lidt - en datatransmission enhed. Hvis vi taler om en stor mængde information, så derfor til at arbejde med det vil kræve yderligere ressourcer. Det er derfor naturligt, at de 32-bit operativsystemer er langt mindre krævende end den 64-bit. Hvis, for eksempel 2 GB RAM til en computer med en 32-bit operativsystem, principielt anses for at være den normale sats, for den fulde funktion af 64-bit operativsystem, ressourcen - er minimal. Ønskeligt mængden af RAM var en 4 GB eller mere.

Som for CPU'en i princippet i tilfælde af 64-bit-chips, i deres struktur, præsentere de nødvendige teknologiske komponenter for at opfylde behovene i operativsystemet i computing hastighed. Derfor kan vi ikke sige, at de 32-bit og 64-bit versioner af Windows er fundamentalt forskellige med hensyn til CPU-forbrug.

Støtte til hardware-komponenter

Ovenfor vi bemærkede, at for den korrekte drift af 64-bit operativsystem på din computer bør være udløbet chauffør. Men deres tilstedeværelse garanterer stabiliteten af driften af PC i første omgang på programniveau. Det er også nødvendigt, at OS havde en hardware-kompatibilitet med centrale elementer i den "jern". Som for sådanne enheder, såsom grafik accelerator, netkort, printer - fra et synspunkt om kompatibilitet med dem, det er ligegyldigt, hvad operativsystem din computer er værd.

Til gengæld når det kommer til at understøtte RAM-moduler - forskellen mellem 32-bit og 64-bit operativsystemer kan være betydelige. Det faktum, at 32-bit operativsystemer ikke understøtter hukommelsesmoduler er større end 4 GB. Til gengæld er 64-bit operativsystemer er kompatible med dem fuldt ud.

En anden ting - at være, om der i praksis brugeren til at bruge hukommelse ressourcer på over 4 GB. Hvis pc'en hovedsagelig anvendes til internettet, kontorprogrammer, skal du bruge engang halvdelen af denne mængde RAM kan ikke forekomme. En anden ting, hvis pc'en bruges til gaming. Overvej, at alle OS kan være at foretrække i dette tilfælde.

Hvilket OS er bedre til gaming?

Hvilket system er bedre for spillet - 32 eller 64-bit? Forudsat fuld hardware og software kompatibilitet med det installerede operativsystem "jern", en højtydende, på grund af objektive grunde, som vi har udpeget ovenfor i almindelighed vil have en 64-bit OS.

Men denne regel har en undtagelse: i kode algoritmer i spillet skal gives 64-bit instruktionssæt støtte. Hvis dette kriterium ikke er opfyldt, så en praktisk forskel i komfort af spillet processen, vil brugeren sandsynligvis ikke mærke.

Hvilket OS er bedst for anvendelsen?

Hvilket operativsystem til gengæld en mere optimal for kørende programmer - 32-bit system eller 64? Hvilket er bedre? I dette tilfælde, det mønster er næsten det samme som i tilfældet med de spil.

Hvis brugerens rådighed - 64-bit pc, og i koden for de involverede applikationer implementeret 64-bit instruktion algoritmer, den tilhørende software vil køre hurtigere. Hvis ikke, så nogen forskel i udførelsen af de edb-folk vil ikke føle.

"MC" i prioritet?

Blandt moderne brugere synspunkt, i henhold til hvilke en højere pc operation hastighed kan opnås end at bruge de "fordobling" bit - det vil sige, at overgangen fra 32-bit processorer og operativsystemer på en 64-bit, og ved at optimere hardware ressourcer direkte påvirker ydelsen på din pc. Såsom for eksempel processor hastighed.

Da mange eksperter og brugere kan være mere effektive, især erstatning af 32-bit chip der fungerer ved en frekvens på 1,2 GHz, den ene, der arbejder ved 2,4 GHz, end den erstattes af en 64-bit chip operativsystem på samme frekvens. I nogle tilfælde er det muligt at sprede og en 32-bit processor - således at den faktiske hastighed af hans arbejde voksede mere iøjnefaldende end når chippen er erstattet af 64-bit.

En sådan fremgangsmåde kan være så meget mere berettiget, hvis brugeren ikke bruger i deres arbejdsprogrammer og spil, der er tilpasset den 64-bit instruktion. Således ikke praktiske betydning af udskiftning af 32-bit hardware- og softwarekomponenter på en 64-bit ikke altid bliver synlige.

resumé

Så hvilket system der er bedst - 32 eller 64-bit? Objektivt, transmission af digitale data i 64-bit kommandoen Begyndelsesbogstav hurtigere, og derfor tilsvarende styresystem er generelt mere produktive end 32-bit. Men dens vellykkede involvering af krav overensstemmelsen PC en række betingelser: en 64-bit processor (ellers 64-bit OS er simpelthen ikke er installeret på computeren), støtte til "hardware" driftsform i 64-bit tilstand, samt tilgængeligheden af de nødvendige drivere til det, software kompatibilitet bruges på computeren, den 64-bit instruktionssæt.

Anmeldelser af 32-bit og 64-bit pc

Hvis din pc har en 32-bit processor, får du kun at bruge 32-bit OS. Men tilstrækkelige præstation "jern" på computeren, for eksempel ved en høj frekvens af processoren, samt inddragelse af kraftfulde grafik modul, som påpeget af mange brugere, og du kan ikke se forskel på inddragelse af OS selv i moderne spil.

Hvis du har brug for mere ydeevne, så, som vi bemærket ovenfor, en bedre tilgang kan være en stigning i de respektive indeks - ved at erstatte chip eller dens acceleration, end installation af en 64-bit-processor. Mange gamere diskuterer nuancerne i optimering af pc'en i de tematiske online-portaler, foretrækker ikke at spekulere på - hvilket operativsystem er bedre 32 eller 64-bit. De mener, at det vigtigste - den faktiske indikatorer, der kendetegner udviklingen i de enkelte hardware-komponenter i pc'en.