Filmen "Husk": anmeldelser, plot, skuespillere og roller

Psykologiske detektiv "Husk" (2000), en førende filmskaber Kristofera Nolana umiddelbart efter leje er steget kraftigt i den førende position kinoreytingov, der betegner en ny runde af biograf i retning af mental superreality.

Total nedsænkning i elementerne

For nylig, de mest berømte instruktører i det aktive søgen efter innovative specialiteter forsøgt at dekonstruere de thriller og detektiv - kanonisk genrer af Hollywood, i det sidste århundrede er forbundet til sub-genre af film noir. Brian De Palma gjort genindspilning af den klassiske "Scarface", Coen brødrene fascineret viewer vildledende motion kameraer og narrativ fleksibilitet. Furious David Lynch, hvilket fik hende til at beundre instruktørens dygtighed og dristighed, tog publikum med på en rejse gennem mystiske fundament for genren. Det syntes at komme op med noget nyt er urealistisk, men kom Quentin Tarantino, og blev interesseret igen. Cult direktør vendte historien om den hulter til bulter, begyndte historien med isolation, der kulminerede i en spændende, men gør det klart, at tragedien er overstået. Tarantino, selvom spottende, ødelægge alle de principper, der fordrejer strukturen, ignorerer kanonerne af genren. Et betydeligt bidrag til Kristofera Nolana var atmosfæren af total fordybelse i stil med "pervers detektiv." Hans film "Remember" anmeldelser kritikere enstemmigt klassificeret som den innovative sub-genre af moderne biograf.

direktør

Englænderen Christopher Nolan, hvis film har længe været betragtet som en klassiker i verden filmindustri - en reel kinovunderkind, at lave en film fra en tidlig alder (syv år) med en faderlig kammer. Han opnåede verdensberømmelse for nylig, men mange af de førende kritikere, har verdens biograf håndværkere og seere allerede haft lejlighed til at vurdere sin originalitet og voyeuristiske tendenser i biografen. Ifølge Nolan, den mest effektive i frygt og psykologiske noir kinotrillerah går frygt for sammensværgelse. Frygter, at hele vores liv er styret af en anden. Af alle hans værker direktør siger den mest succesfulde er dem, der påvirker manden på gaden tæt på de enkle emner som konspirationsteorier. Filmen "Husk", anmeldelser kinogurmanov bevis, nedlukning af denne særlige menneskelige frygt, tæt på instruktøren.

Main Intelligence hits fra de seneste årtier

Memento - film skudt i mindre end en måned, og monteret og en halv uge. Af ukendte årsager premiere var ubemærket, hans show var kun 11 amerikanske biografer, og ingen kritiker ikke skrive en anmeldelse på den. Snart har situationen ændret sig radikalt, maleri plettet eksperter og almindelige seere rulle af film blev præmieret Association of American kritikere. Procentdelen er nu en film er vurderet Kritikere: 92% - positive anmeldelser i verden, 86% - i Rusland. Amerikanske filmkritikere i rapturous ecstasy kaldet psykologisk detektiv "Husk" (2000), et hit af de store intellektuelle årtier.

forhistorie

Mange eksperter, gennemgå filmen "Husk", svarene begynder med historien om dets oprettelse, nu er blevet sådan en legende. Mens han stadig en britisk studerende, Jonathan og Christopher Nolan, på vej fra Chicago til New York, køre bil, er kommet op med historien om en detektiv, der har mistet hukommelsen fra et slag til hovedet. Ifølge ideen, helten, selvom der ikke længere huske, hvad der skete, besat med hævn for mordet på sin kone. Ved ankomsten til destination, gik brødrene til at arbejde, Jonathan skrev en novelle, og Christopher for hendes manuskript. Bare et par måneder senere, Christopher Nolan under prisoverrækkelsen på Hong Kong Film Festival, der modtager prisen for debuten arbejde "vandrer efter" scenen talte til de forsamlede offentligheden. Han meddelte alle tilstedeværende, der har et manuskript til en stor film, overlegen i alle henseender, hvoraf den ene modtog prisen, og venter på finansiering. Før ceremonien, har indsatsen fra det krævede beløb er indsamlet til stede, daredevil tilladt Nolan til at starte produktion af malerier og at tiltrække reelle investorer. Så, Christopher Nolan, hvis film i dag har en enormt budget, løftede thriller "Remember" til en beskeden i sammenligning med hans andre værker til en værdi af 9 mio $.

Storytelling film foregår i omvendt rækkefølge af rutine og traditionelle. Hovedpersonen Detective Leonard Shelby (af Gay Pirs spillet) er på udkig efter morderen af hans elskede kone. Han husker alt det, der var før mordet, den meget scene af vold, men på grund af karakteren af det chok er ikke længere i stand til at huske, hvad der skete med ham blot et par minutter siden. Besat af hævn galning ridende på sin luksusbil på en billig motel, vandre i cirkler, skrive navnene ned på vidner og mistænkte på papirlapper, opfange alle og enhver til "Polaroid" billeder. De vigtigste noter tatoveringer på hans krop.

I øvrigt, en neurologisk lidelse, der plager Nolan helt, virkelig. Det kaldes anterograd eller fiksering amnesi Korsakoffs syndrom. Det er kendetegnet ved en momentan glemsomhed over alle de begivenheder, der sker, og i sidste ende sygdommen fører til det faktum, at patienten ikke kan huske noget efter udbrud af sygdommen. Årsagen til dette hukommelsestab er mere tilbøjelige til at skade frontallapperne i hjernen.

fortællestruktur

I filmen, Nolan hård detektiv kredsløb kompliceret defekt psyke og vendte vrangen ud. Viewer opfordres til at sætte deres egen logik og forløbet, at identificere sig med hovedpersonen. Beskueren opfordres til at komme ind i huden på hovedpersonen, hans erfaring smerte, spænding, ukuelig tørst efter hævn. Dette sker ofte i den klassiske film, men i dette tilfælde, Nolan tilbyder en potent dope. Flytning skridt for skridt i retning af den længe ventede fingerpeg, ser pludselig opdager, at hun stod bag det, der skulle være den sidste, der er beskrevet i indledningen. Clever puslespil opfundet af instruktøren, foregår i omvendt rækkefølge: hver scene slutter med, hvordan man begynde næste. Forstå, hvad der foregår i filmen, er det ikke let. Men det gjorde skaberne med vilje for at lokke seeren til at gennemgå rullen et par gange. Derfor skabte en Christopher Nolan film, "Husk". Anmeldelser fagfolk har værdsat sin innovative kursus og en usædvanlig narrative struktur af filmen.

førende mand

Før starten af den støbte støbning producent rollen som hovedpersonen Leonard Shelby overvejet kandidater Thomas Jane, Breda Pitta, Charlie Sheen og Aaron Eckhart. Men i sidste ende var det en engelsk skuespiller, der bor i Australien, Gay Pirs. Han er kendt for et bredt publikum til filmene "LA Confidential", "The Hurt Locker", "Kongens store tale", "Mildred Pierce", "Iron Man 3" og, selvfølgelig, "Husk". Skuespillere, der arbejder med Guy, haft mulighed for at sætte pris på hans handler talent, evnen til at skabe en atmosfære på det sted, utrolig lethed. Skuespiller overraskende subtilt følte billedet af Leonard, gav en udtømmende fortolkning af den første take. Ifølge direktøren, Gay Pirs - drømmen om nogen kinopostanovschika.

Foretrukne kvindelige birolle

Før rollen som en charmerende Natalie sang canadiske skuespillerinde Carrie-Anne Moss, direktør i betragtning til rollen som alsidige skuespillerinder, blandt dem Eshli Dzhadd, Andzhelina Dzholi og Famke Janssen. Carrie-Anne har vundet verdensomspændende anerkendelse og berømmelse efter afslutningen af trilogien "The Matrix" billede af Treenigheden. Efter trilogien af Wachowski brødrene Moss spillede i komedien "hold" sammen med B. Reynolds og Richard Dreyfuss, og derefter deltog i "Red Planet" og nåede en imponerende duo Velu Kilmer. Oscar-vindende "chokolade" bør betragtes som et meningsfuldt billede i filmografi af skuespillerinden. Men Carrie-Anne vandt prisen for "Bedste kvindelige birolle" kun for hendes rolle i "Remember". Skuespillere - ledsagere skydning i den uafhængige thriller - stærkt støttet Moss, inspirerende tips og venlige pleje.

ensemble cast

Blandt vtoroplanovyh skuespillere gjorde opmærksom retsenzorov Mark Bun Jr., der spiller Bart. Jeg gav ham ikke den professionalisme skuespilleren Dzho Pantoliano, vinder af prisen "Emmy", legemliggjort i skærmbilledet Teddy. Pantoliano kendt som udøvende grimme antagonister - "The Sopranos" en forræder i "The Matrix", Sifaretto i Skuespilleren har en imponerende filmografi, som omfatter mere end hundrede film og tv-serier.

Stiven Tobolovski var en af de mest erfarne aktører i projektet, "Husk". Hans karakter Sammy ikke kræver en særlig dramatisering, med inkarnationen af hans billede skuespiller klarede uden besvær, hvilket ikke er overraskende. Fra begyndelsen af kreative karriere Stephen voldsramte fordel vtoroplanovyh episodiske og mindre roller i film som "Invisible Man Ispoved", "grundlæggende instinkt", "Bird on wire". Verdensomspændende berømmelse og anerkendelse Stiven Tobolovski erhvervet efter at have deltaget i projektet i 1993 komedie "Groundhog Day". Nu føreren af scenen har til sin kredit mere end 200 aktørers arbejde i tv-projekter og film.

Kunstner Jimmy rolle i filmen "Husk," Larry Holden var så tilfreds med instruktøren, at Nolan efter afslutningen af projektet inviteret skuespilleren til at følge deres arbejde, "Insomnia", "Batman Begins". Måske deres samarbejde fortsætter, men i 2010 skuespilleren sætte en skuffende diagnose - kræft. I februar 2011 Holden døde.

Test konto

"Memento" - en film-provokation testfilm, hvor instruktøren inviterer hver beskueren til at kontrollere deres opmærksomhed, hukommelse og analytiske evner. Ifølge specialister, selv har en unik visuel hukommelse og gennemgå filmen er ikke første gang, at indtaste de biograf 30 minutter efter starten, er det umuligt at afgøre, hvad der vil være den næste episode. Alt dette er nu placeret som en spændende psykologisk attraktion, der tilbyder beskueren til at føle upålidelige hukommelse, relativ og illusorisk karakter af sandhed, eksistentiel ensomhed for den enkelte, at hvert øjeblik er tvunget til at genskabe ny på separate brudstykker af hans liv.

innovativ tilgang

I sit projekt har Christopher Nolan formået at gå ud over at begrænse koblinger eksperiment, der kombinerer fordelene med den potentielle energi plot af handlingen. Storbritannien - det land, den gotiske roman , og den klassiske litterære detektiv, USA - arv af film noir. Den anglo-amerikanske detektiv thriller "Husk" kinoobschestvennosti bevist, at voyeurisme traditionelle biograf, så for ikke at oversaturate erfarne publikum har brug for vægtige dramaturgisk dope ny direktør generation. Selv om det ikke er klar over de fremtrædende europæiske og amerikanske filminstruktører, vil de fortsætte med at tage kold, rutine mønster.