De bedste værker af Pasternak B:. En liste over interessante fakta og anmeldelser

Boris Pasternak - Russisk digter og forfatter. Han ejer også de bedste oversættelser af Shakespeare og andre udenlandske klassikere. Pasternak blev tildelt Nobelprisen. For hvad bog modtaget russiske forfatter en prestigefyldt pris? Og hvilken rolle spilles af den begivenhed i hans liv? Pasternak værker - Emnet for artiklen.

biografi

Boris Pasternak blev født i Moskva, i en kreativ familien. Min far var en kunstner. Mor - pianist. Pasternak hus lå i hjertet af hovedstaden. Digteren fra barndommen omgivet af kunstnere. Huset frekventeres af berømte forfattere, kunstnere og musikere. En lejlighed Pasternak besøgte selv Rilke. Kendskab til den tyske digter, komponist Skrjabin og andre prominente folk spillede en vigtig rolle i udviklingen af en kreativ personlighed.

Pasternak værker afspejler indtryk, som han har modtaget som barn. En dag, han faldt under slagene af demonstranter samledes på Butcher. Således ville han skrive år senere i et af sine digte. Fremtiden digter, han dimitterede fra high school. Lærere ramte vedholdenhed og udholdenhed af en teenager. Stræben efter perfektion er ikke til at forlade sit liv.

Boris Pasternak, han dimitterede fra det juridiske fakultet i Moskva. Han studerede filosofi i Tyskland. Med sine forældre, besøgte han Venedig i 1912. Nogle værker af Pasternak, skrevet i begyndelsen af århundredet, transmittere minder om en tur til Europa.

I 1921, familien forlod Rusland. Forældre og søster slog sig ned i Berlin. Digteren selv siden 1936 med mellemrum boede i Peredelkino. Russiske forfatter og digter, døde i 1960. Han blev begravet på kirkegården, der ligger i nærheden af landsbyen forfatteren i Peredelkino.

Begyndelsen af kreativitet

Efter hjemkomsten fra Tyskland, den kommende digter har besluttet at afsætte fra nu det meste af tiden studiet af filosofi. Denne periode er også begyndelsen på hans litterære vej. Pasternak tidlige værker blev skabt under indflydelse af værker af russiske Fremtidsforskere. Blandt de digtere, der havde på spirende litterære indflydelse, først og fremmest bør vi nævne Vladimir Mayakovsky.

De mest berømte værker af Pasternak, en liste over, der er vist nedenfor, er blevet etableret siden revolutionen. Men den første samling af hans essays han offentliggjorde i 1913. Men det omfattede ikke kun hans arbejde, men også digte andre digtere.

I 1916 udgav han bogen "Over Barrierer". I rollen som den digter dengang det var temmelig godt kendt i litterære kredse Boris Pasternak. Værker, der er inkluderet i denne samling: "Marburg", "Yard", "vinter himmel", "Lykke", "Echo", "Swifts", "Ural for første gang", "Break-up", "Snowstorm", og andre.

"My Sister - Life"

Denne samling blev udgivet i 1922. Forenet af en fælles idé i denne periode Pasternak værker. Liste over digte indgår i samlingen "My Sister - Life":

1. "Waltz med tårer."
  2. "Life".
  3. "Februar, for at få blæk og græde!".
  4. "Station".

Minder fra barndommen og ungdommen Pasternak kombineret med lyriske værker. Ovenstående liste er bestemt ikke udtømmende. De fleste af digtene, der er inkluderet i denne samling blev skabt i 1917. Og i de to år forud for offentliggørelsen Pasternak skrev digtet "Ni hundrede og femte år", "Spektorsky", "Løjtnant Schmidt".

prosa

I slutningen af tyverne, Boris Pasternak skrev mindre poesi. Han vender til prosa. Først var de små essays, erindringer. I 1930 udgav han bogen "Safe Conduct". I løbet af denne periode, magt tilhørte forfatteren snarere positivt. Men snart dens relation til den fremtidige forfatter af romanen "Doktor Zhivago" har ændret.

i unåde

Nogen tid Pasternak behandlet med en vis respekt og endda beundring for Stalin. Efter anholdelsen af Gumilev skrev ham et brev, hvori han bad om frigivelse af digteren. Anmodningen blev lavet. Og snart frigivet. Men forholdet mellem Pasternak og den sovjetiske regering har forpestet i 1936. Fra digteren begyndte at kræve ideologiske indhold, der i sine skrifter ikke skulle. Pasternak, til gengæld var ikke i stand til at opfylde dette krav. I sine digte begyndte at dukke flere og mere klart de tragiske nuancer.

Oversættelser

I fyrrerne, mindre skrev Boris Pasternak. Berømte værker af Shakespeare, Goethe, Schiller var blevet overført til dem. gemt Således han sin familie fra en mangel på penge. Men han senere indrømmede, at han tilbragte sine bedste år på overførsler, mens du stadig i stand til at skabe en masse lyrik og prosa værker. Indtil slutningen af dagen, forfatteren var i hundehus. På udgivelsen af hans værker, og ud af spørgsmålet.

Pasternak, hvis bedste virker kun i slutningen af firserne var kendt for sovjetiske læsere, blev rehabiliteret efter hans død. I 1988 blev romanen "Doktor Zhivago" først offentliggjort i Sovjetunionen. Det var først i halvfemserne kom ind i poesi program, der skrev Boris Pasternak.

Nobelprisen

For hvad arbejde blev han tildelt forfatteren til denne prestigefyldte pris? Romanen "Doktor Zhivago", udgivet i 1958 i Sovjetunionen blev læst af kun et begrænset antal personer. Nobelprisen blev tildelt forfatteren for sit bidrag til udviklingen af den episke russisk roman. Sovjetiske embedsmænd som bogen "Doktor Zhivago" blev kaldt en smear. Over hele landet, begyndte lokkemad.

Pasternak blev udvist fra Writers' Union. Om ham komponeret vrede artikler af fremtrædende forfattere, herunder Sergei Mikhalkov. Semiofficial repræsentanter for sovjetisk prosa forlangte at fratage forfatteren til den kontroversielle roman af statsborgerskab og udvist af landet. Pasternak, til glæde for sine fjender, for at sige, men han var alt for godt kendt i Europa. Overraskende var det, at bogen blev kritiseret af mange. Men næsten ingen af dem har ikke læst hende.

Senere, digter skrev et digt kaldet "Nobelprisen". For dette arbejde blev han indkaldt til Lubyanka. Denne gang var han virkelig truet af anklagen om "forræderi". Men heldigvis skete der ingenting.

Så Pasternak blev den anden russiske nobelprismodtager i litteratur. Den første er Ivan Bunin. Romanen, som han blev tildelt prisen, kaldet lang skandale i sit hjemland. Hvad virkede som udløste så megen had?

"Doktor Zhivago"

Et produkt, der har forårsaget en storm af forargelse, fortæller om skæbnen for søn af en konkurs forretningsmand. Hovedpersonen - Yuri Zhivago - en efterkommer af den engang velhavende familie. Men hans far havde formøblet hele formuen i svir. Helten i romanen tog på uddannelse af ægtefæller Gromeko. Yuri vokser sammen med deres datter, Tonya, der senere skulle blive hans kone.

Yuri blev en læge. Engang, da jeg stadig var studerende, var vidne han den tragiske scene: ung pige gjorde et forsøg på at dræbe den velkendte Moskva advokat Komarovsky. Denne mand havde engang lagde hånden på ruinen af levende udsvævende far. Yuri huske altid pige, så prøv at skyde Komarovsky. Hendes navn var Larissa. Hun blev hans kæreste, år senere, under den første verdenskrig, da Yuri var en læge på en af de provinsielle hospitaler.

Borgerkrigen har vendt alting på hovedet. Zhivago tilbage til Moskva, men i det hus, hvor han tilbragte sin ungdom, er nu vært for en pedel Markel. Med Yuri Nu taler han anderledes. Efter alt, er der et ordsprog: hvem var intet vil blive alt. Zhivago gifter Markel datter og snart døde af et hjerteanfald. Det sidste kapitel af romanen er der et møde mellem venner Zhivago. En af dem - Michael Gordon - bekendt med den udenomsægteskabelig datter af George og er en samling af hans digte. Blandt disse poetiske værker:

1. "Hamlet".
  2. "I den hellige."
  3. "Bryllup".