Lermontov M. Yu, romanen "Vor Tids Helt":. Anmeldelser, analyse og karakterisering af karaktererne

Den mest berømte prosaværker M. Yu. Lermontova kan kaldes romanen "Vor Tids Helt". Samtidige af forfatteren af værket var beundringsværdigt. For det første, fordi bogen var den første lyriske-psykologisk roman på russisk. For det andet, Lermontov på tidspunktet for at skrive romanen var kun 24. Lad os tale om det produkt, dets helte og udtalelser fra kritikere og læsere i flere detaljer.

Romantikken og realisme i arbejdet

Først og fremmest den analyse af produktet må ikke glemme, at der var en romantisk Lermontov. "Hero of Our Time" (af arbejdet diskuteres nedenfor) kombinerer alligevel to elementer - romantiske og realistiske. Den første var særlig akut i billedet Pechorin. I virkeligheden er han en typisk romantisk helt. Den unge mand, skuffet i livet, i modsætning til samfundet, misforstået, ensom, og tabt. Alligevel er der i karaktererne og realistiske features, usædvanlig romantisk helt.

Realisme opstod i beskrivelsen af den kunstneriske verden af romanen. Dette og Kaukasus, og de tegn på de sekundære karakterer. For eksempel, at skabe et billede af Maxim Maksimych Lermontov appellerer til realisme. Med hensyn til den, der er beskrevet i de dagbøger begivenheder Pechorin, de kombinerer funktionerne i begge retninger. Ud af dette arbejde og de sædvanlige dvoemiriya romantik og mystik.

især konflikt

I dette arbejde fokuserede primært på den interne konflikt i sin helt Lermontov ( "Hero of Our Time"). Anmeldelser samtidige ved denne lejlighed var anderledes. For eksempel Belinsky så også det største problem i de nye interne modsætninger Pechorin. Deres grundlag er den dobbelthed af karakter. På den ene side kan det være følsomme, beundre den stjerneklare himmel, for at forstå naturens skønhed. På den anden - leveren hensynsløst dræber Grushnitsky, gør grin. Det er kendetegnet ved afstumpethed, manifesteret ved mødet med Maksimom Maksimychem og efter død Bela. Inde, helten er en konstant kamp - en del af hans personlighed craves eventyr og handling, og den anden - den onde, ironisk og kynisk kritiserer disse impulser.

Billedet af hovedpersonen

Anmeldelse af bogen Lermontov "Hero of Our Time" er hovedsageligt baseret på billedet af hovedpersonen. Det er, om det i første omgang sige kritikere og læsere. Så Grigory Pechorin - hovedperson i romanen. Han unordinary, intelligent, men ikke glad. Lermontov selv skrev, at i dette billede genskabt den moderne mand, som "alt for ofte mødt i mit liv." Pechorin bogstaveligt består af modsætninger med hensyn til venskab og kærlighed. Han søger efter meningen med livet, menneskets skæbne, fri vilje, valg af stien.

Pechorin præsenteres ofte i en meget lys upartisk. For eksempel, når det gør folk lider, blande sig i deres skæbne, ødelægger deres liv. Alligevel er der noget i hans personlighed, der tiltrækker andre til ham, underkaste sig hans vilje, hvilket tvang ham til at sympatisere. Hvert kapitel åbner en del af sjælen af helten, så der i sidste ende var der et fuldstændigt billede for læseren.

Billede Maxim Maksimych

Dette er en af hovedpersonerne i romanen "Vor Tids Helt". Anmeldelser viser, at Maxim Maksimych producerer læsere og kritikere langt mere positivt indtryk end Pechorin. Dette er ikke overraskende. Det er en hæderlig mand, venlig, omgængelig, lykkeligt liv, nogle gange endda naiv. Men en sådan uskyldighed kun går til ham.

Han optræder første gang i "Bella" i rollen som fortælleren. Det var hans øjne, er læseren bekendt med Pechorin. Men enkel-Maksimu Maksimovichu svært at forstå, hvad der driver hovedpersonen. De er for forskellige til Pechorin. De gav anledning til forskellige tidsaldre. Det er derfor, det gør ondt, og Maxim Maksimych ung officer kulde på mødet.

kvindelige billeder

Jeg fandt en masse kvinder på siderne i romanen "Vor Tids Helt". Gæst læsere og kritikere peger på, at disse billeder har tiltrukket en masse opmærksomhed. Blandt dem, Bella, Tro, Kronprinsesse Mary, Undine. Et karakteristisk træk ved alle disse tegn er, at de er helt anderledes. Hver af dem er unik og har ingen ligheder med andre. De er de vigtigste aktører i de 3 dele af arbejdet. Læsning deres dialoger med Pechorin, kan vi bedømme, hvordan helten refererer til denne følelse, at stræbe efter i kærlighed og hvorfor ikke opnå den ønskede. For disse kvinder, et møde med Pechorin blev fatalt. Og ingen af dem ikke bringe det lykke.

Først læseren præsenteres Bela. Det er en passioneret, stolte og levende pige følelser. Mødet med hovedpersonen fører hende til døden. Så ser vi Meri Ligovskuyu, prinsesse. Hun bor i en fantasiverden. Den unge dame ligner alle repræsentanter for deres sociale niveau. Pechorin hun underviser en barsk lektion, tage livet af Grushnitsky. Ondine, en tilfældig kærlighed hovedpersonen, er meget forskellige fra de kvinder, selvom den har noget i stil med Bela - de deler en nærhed til naturen. Og Lermontov repræsenterer Tro, den eneste kvinde, der kunne forstå Pechorin og kærlighed til, hvad det er. Men selv her, hovedpersonen mislykkes.

"Hero of Our Time": nutidige anmeldelser af bogen

Umiddelbart efter at bogen var yderst værdsat. Næsten alle kritikerne bemærkede, at Lermontov var virkelig i stand til at skildre helten, som inkorporerer de vigtigste elementer i mennesker vender alder. Desuden er nogle sådan S. T. Aksakov, efter frigivelsen af den hidtil ukendte erklærede, at Lermontoff-forfatter overgået Lermontov digter. V. V. Kyuhelbeker siger lederen af "Mary" det bedste i kunstneriske udtryk, som hovedpersonerne blev afbildet med stor realisme. Imidlertid har han ikke lide Pechorin Kiichelbecker. Han beklagede selv at Lermontov brugt sit talent til beskrivelsen "såsom den grimme skabning ... Pechorin."

Selv N. V. Gogol roste roman "Hero of Our Time". En kort gennemgang af den store forfatter kan beskrives med få ord - den bedste prosa i russisk litteratur ikke var endnu. Den eneste, der ikke værdsætter Lermontov skabelse, var kejser Nicholas I, en mangeårig fjende af forfatteren. Han kaldte ulækkert roman, og hans helt "overdrevet billede af foragtelige karakter." Arbejdet, efter hans mening, var en ondsindet og ødelægge hovederne på de unge.

gennemgang Belinsky

En enorm respons blandt forfattere, kritikere og endda politikere kaldes en "helt i vor tid." Anmeldelser af bogen på samme tid var diametralt modsatte. Og hvis de mennesker tæt på litteraturen, roste ham, har de embedsmænd og politikere kritiseret nådesløst. Men en afgørende rolle i disse år spillet en udtalelse Belinsky. Et velkendt kritiker åbent beundret arbejde. Han lagt særlig vægt kompleks sammensat struktur, der har hjulpet mest tydeligt afsløre billedet af hovedpersonen.

Belinsky så og værdsat den realistiske roman i begyndelsen. Han påpegede de reelle funktioner i billedet Pechorin, som tillader en litterær karakter til at se en levende person. Gennemgang af arbejde "Hero of Our Time", som er skrevet af Belinsky, fokuserede ikke på onder Pechorin. Ingen kritik var i stand til at se på det en trist sjæl, som ikke kunne finde deres plads i den moderne æra. Og hvor subtilt og præcist formået at Lermontov skildre sorg, kritikeren oplevede den utrolige talent af forfatteren.

Meninger om romanen i dag

Men hvad tror moderne læsere af romanen "Vor Tids Helt"? Anmeldelser, skal det bemærkes, overvejende positive. I dag er produktet resonans med publikum, på trods af den seneste halve århundrede. Og hvad der er mest interessant: Læsere stort set uændret. Pechorin stadig ønsker at sympatisere med, og hans hårdtslående handlinger forårsager vrede. Alle de samme mennesker elsker at tale om Maxim Maksimych. Særlig tæt Petchorin teenagere som deres torturere de samme spørgsmål om meningen med livet. De tilsvarende søge hans sted, forsøger at finde ud af, hvad de skal gøre næste. Således begyndte han romanen overhovedet tider "Hero of Our Time".

Gennemgå for læseren dagbog

Hvis du ønsker at forlade din feedback, er det bedre at starte med en kort beskrivelse af meninger om arbejdet i Lermontov samtidige. Det er tilrådeligt at bemærke, at ikke alle omfavnede roman positivt. I denne forbindelse kan nævnes Nicholas I. Og så kan du give din mening om produktet. Del erfaringer, der opstod, når man læser en roman, spille dine favorit citater.