"Hvem er bange for Virginia Woolf?": Grund og anmeldelser af filmen. Og der er bange for Virdzhiniya Vulf?

Edvarda Olbi spille "Hvem er bange for Virginia Woolf?" Han gjorde et stænk, da den først blev iscenesat på Broadway. Amerikanske vogtere af moral frygtelig harm over, at familiens problemer blev sat på offentlig visning. I midten af det XX århundrede, forholdet mellem mand og kone måtte minde glaseret kage med kandiserede frugter. Selv den mindste antydning af uenighed alvorligt kritiseret.

Ikke mindre af en overraskelse og forårsagede navnet på stykket - ikke mange mennesker er klar over, at det gør den engelske forfatter-feminist. Nogle spøgefugle har endda opfundet et angreb som svar: men nogen er bange for Virdzhiniya Vulf? Faktisk sandheden flyder på overfladen, men det er kun tilgængelig for dem, der kan se grunden bag det synlige resultat.

"Hvem er bange for Virginia Woolf?": En analyse af forholdet mellem mand og kvinde

Stykket foregår en aften, når mand og kone, vender tilbage med en anden kedelig modtagelse, sat i guest house - et ungt par, hvis forhold ikke synes at komme ud selv ud over gensidig tilbedelse. De udfolde foran dem hele forestillingen, skændes og bader hinanden med fornærmelser, afslører chokerende detaljer om deres liv sammen, og i den proces, forsøger at forføre forrykte ved sådanne trykbærende ægtefæller. Det ser ud til, at holdningen hos Martha og George (hovedpersonerne) har længe været revnet i sømmene, afslører verdens gensidig foragt og had. Men en dybere analyse viser, at der bag alt dette sofistikerede psykologiske spil, og selv, mærkeligt nok, en dyb og mørt følelse.

En skærm tilpasning af stykket

I 1966 tog han ud filmatisering af stykket Albee s "Hvem er bange for Virginia Woolf?". Film stjernespækket Elizabeth Taylor og Richard Burton, hvis familielivet var også meget voldelig, har gjort ikke mindre sensation end originalen. Han modtog 5 "Oscars": det hædret to kvindelige roller, operatøren, maler og kostumedesigner. Men nomineret til prisen var absolut alle aktører, som aldrig er sket før. Interessant, at filmen blev superdebyutom instruktør Mike Nichols. For sin tid, blev det så proppet med eksplicitte scener, som han første gang i historien om biografen bemærkning blev tildelt "18 og over".

Hvad betyder Virdzhiniya Vulf?

Navnet på kunstværket - det var hans køreplan, den korteste guide til betydningen og den grundlæggende idé. Så vi plejede at tænke, bragt op på de største bøger. "Brødrene Karamazov", "Master og Margarita", "Romeo og Julie" skildrer straks på hvilke tegn, du har brug for at fokusere din opmærksomhed. "Kirsebærhaven", "Triumfbuen" - denne allegoriske reference, i hvilken det indre omdannes til en selvstændig aktør. Men hvad er meningen med navnet "Hvem er bange for Virginia Woolf?"? Stykket og filmen blev udgivet senere så bedøvet publikum, at tilstedeværelsen i produktet af det femte tegn (undtagen Martha, George og deres to gæster), ingen selv tænkt på. Men britiske romanforfatter usynligt dækker hele løbet af handling.

Litteratur af XX århundrede, at holde op med andre typer af kunst, altid på udkig efter nye måder at udtryk. En blanding af psykoanalysen, refleksion og fordybelse aesthetes liv kaldet "strøm af bevidsthed". Den episke saga om Joyce, Proust, Eliot blev biblen af den nye generation. I dette miljø, har Virdzhiniya Vulf taget sin retmæssige plads.

Den indre verden af forfatteren til "Fru Dallouey"

Fra den tidlige barndom, Virginia forfulgte svær depression. I en alder af 13 år, forsøgte at voldtage sine egne fætre, så overlevede hun død af moderen. Denne smerte er forårsaget ved en ung alder, og har ikke helet i livslang læring ved at sætte et groft præg på psyken. Aktiviteterne i litteraturen som forfatter, redaktør og kritiker, har hun dedikeret fjernelse af kvinder fra skyggen af den mandlige ego. Bøger Virginia Woolf indtastet den gyldne fond af verdens modernisme. Dens mindste interesseret i historien og karaktererne, er det konstant engageret i at studere og hårdt kig på, hvad hun kaldte "en flygtig personlighed."

Og der er bange for Virdzhiniya Vulf?

Gennem hele sit liv, forfatteren led af hovedpine og anfald af hallucinationer. Selv i den højeste grad et lykkeligt ægteskab med leonardom Vulfom, baseret på gensidig respekt og støtte hinanden, ikke redde hende fra at glide ind i vanvid, som endte dykning i det kolde vand i floden Ouse. Gennem sine figurer han smerteligt forsøger at forene virkeligheden i deres indre verden, men ingen endelig genforening aldrig sket. Hvis du spekulerer på, der er bange for Virdzhiniya Vulf, vil svaret ligge i dybet af hendes sind slingrede - sig selv.

Anmeldelser af filmen

Selvfølgelig først og fremmest strejker i filmen den fungerende. Og publikum og kritikerne bare ikke ved i den anerkendte skønhed med violette øjne raseri, raser på skærmen. Usigelig lidenskaber holder publikum i konstant spænding værre end nogen gyser. Desuden kunstnere og co-starring steg til udfordringen ved at skabe den nødvendige baggrund for kampen mellem de to tegn revet af modsætninger.

Et betydeligt antal af rave anmeldelser og fortjent cinematografi. I filmen, en enorm mængde af nærbilleder, og de er alle forskellige. Under alle rammen ikke vil blive gentaget udtryk, lydhør kamera følger arbejdet i hver enkelt af efterligne muskler. Heraf skaber indtryk af en mere reel, end effekten af tilstedeværelse. Det ser ud til, at tilskueren opfordres ikke engang i det rum, hvor aktionen finder sted, og selve sjælen i karaktererne.

Men der er de seere, der ikke sætter pris på den dramatiske glød af filmen "Hvem er bange for Virginia Woolf?". Anmeldelser, hvor familiedrama repræsenterede noget mere end det tom snak er ikke mange, men stadig til stede i de fora. Mest sandsynligt, ville filmen ikke appellerer til dem, der i deres familieliv benægte selv muligheden for en åben udtryk for følelser. Efter alt, mange er vant til at skjule deres problemer under dække af ekstern velstand og gemte smil. Og nogle ikke så forsøger at forstå en partner, og at han ikke var kommet, at leve sammen kan være nogle revner.

For sin tid, filmen blev en spytte i retning af den puritanske samfund, om forpligtelse til familielivet til at være glad og rolig. Han viste, at ægteskabet virkelige, levende mennesker meget langt fra en ideel univers af Ken og Barbie. Men på samme tid, og det sætter et alvorligt spørgsmål: om det er muligt at undgå en sådan situation, hvor to kærlige mennesker er begyndt at spille et farligt spil med deres følelser, at udsætte dem for test af styrke? Ikke ved, om det er kedsomhed sker der? For at trække læseren, hvor man kan finde svaret på forfatteren af spillet han trådte et ikke-eksisterende karakter - forfatter, viet sit liv til at finde de skjulte psykologiske motiver. Hvem er bange for Virdzhiniya Vulf? Svaret, som nævnt ovenfor, er indlysende: hans indre verden, som er i stand til at ødelægge den skrøbelige virkelige univers. Den bogstavelige oversættelse af spillet vil være at lyde som "Jeg er ikke bange for Virginia Woolf", der ikke er bange for at se på dig selv og tage den udfordring denne selv-Me-fiktive.